Romeo a Julie
ROMEO A JULIE
1) Bibliografické údaje
· Název: Z oříšku královny Mab: Povídky ze Shakespeara
· Autor: E.Vrchlická
· Nakladatelství: Svoboda Praha
· rok vydání: 1964
· číslo vydání: 4.vydání
· počet stran: 405 stran
2) Obsah a forma
· obsah = tragická láska Romea a Julie
· forma = román, tragédie
3) Tematická vrstva
· Motivy – tragická láska
· téma
o celkové – nenávist mezi rody Montecků a Kapuletů
o hlavní – tragická láska Romea a Julie
o vedlejší – boj mezi Tybaltem a Merkuciem, Juliina „svatba“ s Parisem
· prostředí
o Verona, Itálie
o Prostředí ovlivňuje rozhodování postav
o je skutečné nebo smyšlené? Skutečné
o jsou popisovány skutečné události? Ne
o je prostředí pro hlavní postavu důležité? Ano
· čas
o kdy konkrétně se odehrává - minulost
· postavy
o Romeo
§ Jeden z rodu Montecků, statečný, nemá rád Kapulety
§ jak se vyvíjí během děje – zamiluje se do Julie – jedné z Kapuletů
§ jaká je na konci – odvážný
§ její charakteristika – vysoký, mladý, nebojácný, chrabrý
§ co a kdo postavu ovlivňuje – postavu ovlivňuje jeho původ (jeden z Montecků) a kněz
§ jaký je můj vztah k postavě – můj vztah k postavě byl neutrální.
§ jak se můj vztah k postavě vyvíjel během příběhu – můj vztah k postavě se změnil na kladný.
§ mám něco společného s hlavní postavou? Asi ne.
§ chtěla bych takovou postavu za kamaráda/kamarádku? Ne, má moc rád Julii a ta by žárlila, kdyby mě viděla s Romeem :D
o Julie
§ Jedna z Kapuletů, mladá, krásná, nemá ráda Montecky
§ jak se vyvíjí během děje – zamiluje se do Romea, nechce si vzít Parise
§ jaká je na konci – odvážná, krásná, chytrá
§ její charakteristika – krásná, mladá, chytrá, odvážná
§ co a kdo postavu ovlivňuje – postavu ovlivňuje její otec, matka, chůva a kněz
§ jaký je můj vztah k postavě – můj vztah k postavě byl neutrální
§ jak se můj vztah k postavě vyvíjel během příběhu – můj vztah k postavě se změnil na kladný
§ mám něco společného s hlavní postavou? Ano.
§ chtěla bych takovou postavu za kamaráda/kamarádku? Ne.
o vedlejší postavy – vyjmenovat, stručná charakteristika
§ matka Romea – má svého Romea ráda, hodná, stará
§ otec Julie – chce pro svoji dceru to nejlepší, stará, zlá
§ matka Julie – chce pro svoji dceru to nejlepší, starý, zlý
§ chůva – chce pomoci Julii, ale nakonec souhlasí s Juliinými rodiči, stará, občas hodná
§ kněz – pomůže Romeu a Julii, starý, chytrý, hodný, milý
§ Benvolio – kamarád Romea, hodný, chytrý
§ Mercurio – kamarád Romea, mladý, veselý, vtipný, nebojácný
§ Tybalt – příbuzný Julie, mladý, zlý, zákeřný
§ Paris – chce si vzít Julii, starší, hodný
· děj
o obsah – Benvolio, Mercurio a Romeo, se rozhodli jít na ples Kapuletů. Romeo na plese uviděl krásnou Julii a ihned se do ní zamiloval. Večer šel pod Juliin balkón, kde se Julie dívala na hvězdy a říkala, jak moc se jí Romeo líbí. Romeo vyskočil z křoví a Julie mu přísahala svoji lásku. Druhý den Mercurio vyzve Tybalta na souboj a Mercurio umře. Romeo se rozhodne Mercuria pomstít a Tybalta zabije, za to je vyhoštěn. Julie se musí provdat za Parise, ale protože se jí nelíbí, požádá o pomoc kněze Vavřince, který jí dal „jed“, po kterém bude vypadat, že je mrtvá. Julie vypije „jed“ a Vavřinec pošle posla za Romeem. Posel, ale Romeu dopis nepřinese, a když se Romeo vrací, zjistí, že Julie je mrtvá. Přijde ke kobce a tam se utká s Parisem, kterého zabije. U Juliininy mrtvoly vypije jed a umře. Julie se probudí, uvidí Romea mrtvého a probodne se. Když oba rody zjistí, co se stalo, rozhodnou se uzavřít mír.
4) Kompoziční vrstva
· a) celková kompozice díla
o chronologická, paralelní
· b) pět částí kompozice
o 1. Expozice – ples u Kapuletů
o 2. Kolize – přísahání lásky
o 3. Krize – boj, vyhoštění Romea
o 4. Peripetie – plánovaná svatba, předstírání smrti
o 5. Katastrofa – smrt Romea a Julie
5) Jazyková vrstva
· a) jazykové prostředky autora
o synonyma, antonyma, homonyma, historismy, archaismy
o řeč přímá, nepřímá
o spisovná slova, hovorová slova, zastaralá slovní spojení, slova neutrální, slova citově zabarvená
o věty jednoduché i souvětí
o písmo černé, dělení do odstavců, užívání interpunkčních znamének
o metafora, metonymie, personifikace, synekdocha
· b) druhy řeči
o u autora – ich forma
o u postav monolog, dialog, přímá, nepřímá
· c) grafické prostředky (přehlednost textu)
o ilustrace – Karel Svolinský, ano
6) Hodnocení díla
· a) můj názor
o jaké je dílo podle tématiky – historické, dramatické, romantické
o mám/nemám ráda – tento typ knih mám ráda
o bylo složité pochopit - ne
· b) proč se mi kniha líbila/nelíbila
o Kniha se mi líbila i nelíbila, je pěkná a romantická, ale končí tragicky.
· c) která část knihy je nejlepší a proč
o Nejlepší část knihy je ta, kdy je Romeo a Julie na plese, protože je krásně popsán pocit Romea, když se dívá na Julii.
· d) jaké pocity ve mně četba vyvolává (konkrétně)
o Četba ve mně vyvolala smutné pocity, kvůli tragickému konci
· e) co nového jsem se dozvěděla
o Láska a věrnost je silnější než rozum.
· f) doporučila/nedoporučila bych tuto knihu? Proč?
o Tuto knihu bych doporučila všem, je to taková klasika, které i když nemá nejlepší konec, čte se docela dobře J
DĚTE DO PRDELE UŽ ALE!
(děte do prdele 3, 12. 6. 2019 0:07)